En manøvrebane, også kaldet en kravlegård, er en specielt designet bane, hvor nye køreelever træner grundlæggende færdigheder i at styre en bil i sikre og kontrollerede omgivelser. For en 17- eller 18-årig, der aldrig har kørt bil før, kan det være overvældende at starte direkte på vejene. Derfor er manøvrebanen en første, vigtig del af undervisningen.
Hvad er en manøvrebane?
Manøvrebanen består af et lukket område, typisk et stort, åbent asfaltområde med optegnede ruter, kegler og markerede forhindringer. Her kan eleverne øve sig på at kontrollere bilen, uden at skulle bekymre sig om andre trafikanter. Øvelserne her inkluderer at:
- Lære at styre bilen præcist.
- Øve korrekt brug af speeder, bremse og kobling.
- Parkere og bakke præcist mellem kegler eller inden for markerede felter.
- Øve retningsskift og kørsel på snævre områder.
Hvorfor skal man starte på en manøvrebane?
Formålet med manøvrebanen er at give eleven de grundlæggende færdigheder i en sikker, kontrolleret ramme, før de kører i rigtige trafikforhold. Her er nogle af grundene til, at manøvrebaneundervisning er vigtig:
- Tryghed: Som ny elev kan det føles mere sikkert at øve sig i et lukket område, hvor der ikke er andre biler, cyklister eller fodgængere.
- Kontrol over bilen: Før en elev kan begå sig sikkert i trafikken, skal de lære at beherske bilens basale funktioner, såsom at accelerere, bremse og styre præcist. Det giver en god forståelse af, hvordan bilen reagerer.
- Øvelse uden tidspres: Der er ingen pres fra andre trafikanter, så eleven kan tage sig den tid, der er nødvendig for at blive tryg ved at manøvrere bilen.
- Sikkerhed: At lære i et kontrolleret miljø reducerer risikoen for uheld. Her kan instruktøren fokusere på at give grundig vejledning uden risiko for trafikulykker.
Når eleven har fået erfaring med de grundlæggende manøvrer, er de bedre rustet til at komme ud på vejene og navigere i mere komplekse situationer med andre trafikanter. Manøvrebaneundervisningen sikrer, at de har de nødvendige færdigheder og selvtillid til at tage det næste skridt.
Manøvrebane er en lukket bane, hvor du øver grundlæggende manøvrer som vending og bremseøvelser. Banen kaldes også for kravlegården.
Det er altid en uddannet kørelærer der underviser på kravlegården. Nogle køreskoler benytter anlæg som har ansat deres egne kørelærer. Ved Kenneths køreskole underviser jeg selv på kravlegården, så jeg kan se hvor på hvilke punkter jeg kan hjælpe dig bedst.
Hvis større anlæg benyttes, sender de ofte en privat bus, der bringer eleverne til og fra kravlegården. Ved de fleste køreskoler, er det kørelæreren der står for transporten. Jeg henter selv mine elever ved køreskolen og kører dem tilbage der til, efter undervisningen.
Man skal på kravlegård (lukket øvelsesplads) i starten at undervisningsforløbet. Det er altid efter første teoriundervisning og før teorien om placering på vejen typisk 3 eller 4 teoriaften.
Kravlegård (lukket øvelsesplads) er på 4 lektioner á 45 minutter altså sammenlagt 3 timer.
Ja og nej. Der er ikke en karakter eller en test man skal bestå, men man skal kunne håndtere køretøjet på en sådan måde at det er sikkert at begynde undervisning ude på vejene. Det vil sige at man skal kunne vise en kontrol over køretøjer og have rimelige opstarter samt bremsninger uden at gå i stå hele tiden. Derudover skal man kunne dreje på rattet hvor begge hænder benyttes og placeres korrekt. Kan man ikke dette, skal man ud på kravlegården igen. Det er kørelæreren der vurderer dette.
Det kan være forskelligt fra sted til sted men kravlegården er ofte en del af prisen på den lovpligtige minimumspakke som køreskolerne tilbyder. Hvis man skal på kravlegården igen vil dette normalt være ved ekstra betaling, da minimumspakken kun indeholder en gang på kravlegården.
På kravlegården kan der være op til 3 elever samtidig. Man får så anvist hvilken del af den lukket øvelsesplads men må benytte til den manøvre man nu skal udføre.
Nej. Kørelæreren må kort være i bilen hvis man skal hjælpes i gang med en manøvre. Resten af tiden er man alene i bilen og klarer det hele selv. Der er dog radiokontakt til kørelæreren så man stadig kan få hjælp den vej.
Så må man komme på kravlegården igen. Det er normalt ikke noget problem med det skal ofte være efter maget kort tid, da kravlegården skal gennemføres tilfredsstillende inden den teoriundervisning om placering på vejen starter.
Den har manuelt gear kravlegården er en del af de kørelektioner der skal gennemføres med manuelt gear ved ønske om kode 148 - mulig for kørsel både med manuelt gear og automatgear efter køreprøven.